Aanmoedigingsprijs 2018

Sinds 2009 kent het Bureau een prijs toe aan een beginnend kunstenaar of aan een groep van beginnende kunstenaars, als aanmoediging voor zijn/haar/hun activiteit. De prijs wordt voorbehouden aan personen jonger dan 35 jaar of aan groepen, volledig samengesteld uit min-35-jarigen. De winnaar ontvangt een geldprijs van € 500.

Voor de “Aanmoedigingsprijs 2018” werden drie kandidaturen ingediend: journaliste/fotografe Elisabeth CALLENS, dansschool ORIGINAL STUDIO OH COMPAGNIE en het koor THE BARE NECESSITIES.
De kandidatuur van het gemengd koor
The Bare Necessities kwam niet in aanmerking omdat deze niet beantwoordde aan de basisvoorwaarde (slechts 5 van de 46 leden zijn jonger dan 35 jaar).

Elisabeth Callens (°1988) is een gedreven Brugse journaliste/fotografe. Zij studeerde drie jaar fotografie in Antwerpen. Voor haar eindwerk reisde ze alleen naar Tsjernobyl waar ze wou het leven “buiten de zone” wou zien en ervaren.
Tijdens de voorbije jaren stelde zij al twee collecties samen met foto’s die zij selecteerde uit langdurige reizen naar verre verlaten landen.
In 2014 trok ze gedurende 9 maanden met een slee doorheen Kazachstan waar ze de leegte opzocht. Het resultaat van de zwerftocht was te zien in de tentoonstelling “Infinite”, onder meer in de Entrepot.
Voor een volgend project reisde Elisabeth tijdens de winter door het noorden van Siberië en Groenland om er de échte koude te ervaren. Tijdens de daaropvolgende zomer trok ze door de woestijnen van Jordanië en Oman om er de warmte op te zoeken. Ze zag (en voelde) een verschil van meer dan 100°C en bracht dit in beeld in de fototentoonstelling “100°C Foto-expo”. met deze tentoonstelling was ze onder meer te gast in de Republiek.

Original Studio OH Compagnie is een langs de Pathoekeweg gelegen dansschool die verschillende soorten dans aanbiedt: kleuterdans (vanaf 4 jaar), klassiek ballet (vanaf 6 jaar), moderne dans (vanaf 6 jaar), mini OH, funky (vanaf 8 jaar), djamenco (combinatie van Flamenco en jazz), pointes (vanaf 12 jaar) en lyrical jazz.
Lesgevers zijn Agar Dedeene y Gomez, dochter van ex- Maurice Béjart danser Christian Dedeene en Ellen Verstraete, en Charlotte Valcke en Sarina Van Nieuwenhuyse, beiden leerling van Christian Dedeeene, oprichter van “CD Dance Company”.
De dansschool Compagnie d’Oh nam met een selecte groep van 7 tot 18-jarigen deel aan verschillende danswedstrijden. Het gewonnen prijzengeld werd gebruikt om twee leden-dansers de mogelijkheid te bieden om via het “World Education Program” gedurende drie weken deel te nemen aan een vrijwilligersproject in Cambodja waar ze de plaatselijke bevolking hielpen bij de heropbouw van scholen.

Het Bureau verkoos tijdens zijn bijeenkomst van 11 februari 2019 de winnaar. De geheime stemming leverde meteen een winnaar op die tijdens de Algemene Vergadering van 2 april 2019 zal bekend worden gemaakt.